در نشست خبری رویداد نوآوری باز گروه توسعه ملی که در محل گروه توسعه ملی برگزار شد، دکتر علی ملکی، عضو هیئت علمی و رئیس مرکز برنامه ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی شریف گفت: حمایت از نوآوری، اصلی ترین مسیری است که با بهره مندی از آن می توان از بروز چالش های جدید در صنایع مختلف جلوگیری کرد. در بسیاری از اوقات، ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه به قدری کند می شود که نمی توان پلی بین این دو برای حل مشکلات صنایع داخلی ایجاد کرد. اما با حمایت از مسیر نوآورانه از مجاری علمی نظیر دانشگاه ها، می توانیم امیدوار باشیم که در آینده ای نه چندان دور، بهره وری صنایعی که در این مسیر گام نهادند، بیشتر شده و به تعالی سازمانی خود در جهت افزایش تولید و بهره وری و همچنین رقابت پذیری منطقه ای برسند.

مجتبی عزیزیان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در نشست خبری رویداد نوآوری باز گروه توسعه ملی، ملی‎تک (Melli Tech) که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه از رسانه های عمومی و تخصصی حوزه های اقتصاد، تکنولوژی و استارتاپی برگزار شد، ضمن بیان اهداف، دلایل و چارچوب های برگزاری رویداد نوآوری باز در گروه توسعه ملی گفت: شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی که ماهیت هلدینگی دارد، با سبد متنوعی از محصولات صنعتی که هر یک به صورت مستقل از دیگری، چالش های فراوانی در جهت ارتقا بهره وری دارند، نیاز شدیدی به نوآوری در حوزه حل چالش های صنعتی با استفاده از امکانات موجود صنعتی و دانشگاهی کشور دارد.

وی افزود: با توجه به نیاز جامعه صنعتی به حل چالش ها و همچنین نیاز جامعه نوآوران و نخبگان صنعتی به حمایت، این مسیر دو طرفه می تواند فتح بابی برای خلق فرصت های نوآوری در صنعت باشد.

در ادامه این نشست مصطفی سراج، معاون راهبردی و فناوری گروه توسعه ملی به معرفی پلتفرم ملی تک پرداخت و گفت: با مراجعه به سایت mellitech.net امکان ثبت نوآوری و چالش در حوزه های فرآیندهای تولید، تجهیزات، اتوماسیون، نگهداری و تعمیرات، مواد اولیه و محصولات و همچنین انرژی، آب و محیط زیست فراهم است که تا کنون 82 نوآوری و چالش به ثبت رسیده است.

وی در ادامه، مهمترین مانع موجود مسیر نوآوری در کشور را انتصاب مدیران با روابط فراتر از ضوابط دانست و تصریح کرد: مانع اصلی حرکت قطار نوآوری در ریل صنعتی کشور، تضاد منافعی است که انتصابات نادرست ایجاد می کند. چنانچه صرفا شایستگی، تجربه و دانش علمی، مبنای انتخاب مدیران شرکت ها و کارخانجات باشد، می توانیم از ایجاد تضاد منافع داخل و خارج از شرکت ها جلوگیری کرده و راه را برای اجرای نوآوری باز هموار کنیم.

مدیرعامل گروه توسعه ملی در خصوص هدف اصلی برگزاری رویداد نوآوری باز نیز با تاکید گفت: ما می خواهیم در گروه توسعه ملی، چالش های صنعتی با نوآوری جامعه نخبه دانشگاهی و یا صنعتی حل و فصل شود و ارزش افزوده ای که ایجاد می شود، کاملا داخلی و بر مبنای توانمندی هایی باشد که می توان با تکیه بر آنها، مشکلات خطوط تولید را حل کرد.

گفتنی است نخستین رویداد نوآوری باز گروه توسعه ملی، ملی‎تک(Melli Tech)، با همکاری دانشگاه صنعتی شریف از تاریخ 20 لغایت 22 دی ماه برگزار می‎شود. لذا از کلیه مخترعین، اساتید دانشگاه ها، دانشجویان، پژوهشگران، شرکت های دانش بنیان، استادکاران اتحادیه های صنعتی، و صاحبان فکر و ایده دعوت به عمل می آید تا برای دریافت کارت ورود به همایش به سامانه پلتفرم نوآوری باز به آدرس mellitech.ir مراجعه کنند و ضمن انتخاب گروه تخصصی خود، از چالش های مرتبط مطلع شوند.